måla huset






bilder lånat från willa nordic
Nu när det börjar bli varmare utomhus är det hög tid att tänka på att börja måla huset. Då vårt hus är lite 'new-england inspirerat' så har vi hela tiden tänkt vitt med svarta detaljer såsom pardörrarna, belysning, tak och våra fönsterluckor (som vi ännu inte satt upp). Men nu börjar vi tänka ett varv till... Ska försöka att hitta lite fler inspirationsbilder på olika alternativ. Just detta gråa var väl kanske inte det mest inspirerande med ger en tanke iaf. Återkommer om detta..kanske lägger upp en liten omröstning..hihi. Natti.

Kommentarer

Anonym sa…
Hallå!jag röstar för grått! Kommer att se kanon fint ut och inte så nytt ut,Självklart blir det bra med vitt också,bara ett lite glädje rop utan att du bett om det:)
Glada hälsningar från er trogna läsare
Sofia
Anonym sa…
Jag röstar för vitt med mörkgröna dörrar. Vi har också byggt ett New england inspirerat hus och är helnöjda med våra mörkt mörkt gröna pardörrar och vita hus. Vi har dock svart plåttak. Kanske inte är lika snyggt med grönt till tegel. Anki
Hej!
De första bilderna med vitt och svart var snyggt! Inte så typiskt svenskt heller... Jag röstar för det!
kram.
Anonym sa…
Jag röstar för vitt och svart!
Anonym sa…
Hej!
Visst är det sobert m grått och vitt. Vi har det och tycker det är läckert med taket till som är lite melerat i grått. Vi bor ju iaf i Sverige och lite trähuskultur har vi allt när det gäller färg osv.
Våra ytterdörrar skaffade vi gamla och dessa klädde snickaren med snedstående pärlspont och så målade vi dem "british" blue, finns det någon färg som heter så?, tro, iriskt blått passar kanske bättre i sammanhanget.
Det blev rasande grannt, tycker vi och många andra har sagt det, så det är förhoppningsvis så.

Och nu är jag en av dem som undrade över bollpilen. Jag såg på bilderna att det var ett stort träd ni köpt och det är ju jättebra. Men, ursäkta mig nu, men varför i all sin dar en bollpil.....ert fantastiskt tjusiga hus tarvar ett vackert träd. Ett träd som är vackert året om. En bollpil växer inte särskilt fort. Det ser ingenting ut under vintern. Det är inte speciellt vackert på våren. Det ÄR grönt på sommaren, men lätt hopkörpat i växtsättet och på hösten är det bara no nothing...jo, en förskräcklig massa små eländiga grå blad överallt. Kan ni inte flytta det och sätta dit ett träd m karaktär i stället, en Ullung-rönn, vacker vår, sommar, HÖST och tom på vintern, dessutom älskar fåglarna den. Eller en amerikansk rönn med de rödaste röda bären och ung samma egenskaper som Ullungen.

Nu har jag i alla fall tyckt och det är uteslutande i välvilligt syfte. Inom parentes, min man kommmer från en tysk trädodlar-"dynasti", så när träd kommer upp på agendan då är jag där och tycker (fast först frågar jag de där i bakgrunden som kan.....).
Hoppas du inte tar illa upp för mina kommentarer och upprepningar i ämnet - jag vill bara väl.

Ert hus har blivit lika viktigt att titta till som Bodil Malmsten och www.finistere.se.....!!! Det du!

Lev väl och hoppas ni är nöjda med era träd som det är!
Aggie!
Anonym sa…
Hej, visst är det roligt att köra på och fatta en massa beslut, men i det här fallet skulle jag nog få beslutsångest. Finns inte en färghandlare som har ett dataprogram där man kan testa olika färgställningar? Hur passar det in i omgivningen? Hur ser de andra husen ut? Hur vill du att det ska "framträda". Ni kommer säkert att lyckas även med det. Lycka till! Malena
PS.: Trädet, jaaaa
Jag tycker absolut det ska vara vitt! Antigen helvitt annars vitt med svarta eller möjligtvis gråa fönsterluckor. Det grå (som du visar bild på)är fint, men känns så vanligt och känns inte så mycket new england tycker jag.

Spännande att se vad ni beslutar er för!

Många kramar Jenny
oh, vad svårt med kulörval... tycker det du visade på bilden var himlarns snyggt!

Men du, jag måste bara säga -
vilken TOALETT! jag smäller av, så fin den var!!

Kram!
S
Tack för bilderna! Har klurat länge på hur vårt terassräcke ska se ut och den nedersta bilden blev en bekräftelse på min vision. Nu ska här snickras!
eastcoastmom sa…
Här i Connecticut finns hus i många olika färger. Vårt hus är vitt men inte kritvitt, som vitt med lite beige, och så har vi vit "trim" runt fönster (heter trim foder på svenska kanske?) Svart dörr.

En trend verkar vara färgade dörrar, jag har plötsligt sett många blekt grön-blå dörrar, jättesnyggt, passar speciellt här just vid kusten.
decoinspo sa…
personligen tycker jag vitt hus med svart dorr och foder. jattefint.
Mia sa…
Får man rösta redan nu? I så fall röstar jag på det gråa och vita. Den villan från Willa Nordic är nog mitt drömhus, har du tittat på insidan också? Jättefint. En parentes men jag röstar definitivt på det gråa.

Kram mia
Anonym sa…
Alla har olika idéer ... och beslutsångest är väl en del i processen. Jag kan bara säga att grannen har så fint hus och hon har inspirerat nästan alla andra grannarna: gammelgula bräder och sedan en passande beige/gul kant runt fönster/dörrar och sedan färgen: tegelröd i detaljerna i fönstren/dörrarna. Det passar så bra till TEGELhus.
Lycka till i färgvalet!

Jag är säker på att när allt är klart kommer det att bli helt kanon.//KRAM
lily-g sa…
Such a beautiful home, hope you don't mind but I mentioned you on my blog, have a great week-end
judy
Anonym sa…
Hej!

Jag älskar det svart vita huset från Willa Nordic! Jag själv är väldigt inspirerad av den stilen, så det är kanske inte konstigt att jag röstar för det första alternativiet!
Ha en trevlig vecka!

/M som i Mica
dreamhouse sa…
alla: åååh vad det värmer!!! tack snälla för era tycken och smak! det är en djungel det här!! kul och höra era åsikter.

aggie: jag håller med dig helt och fullt att en rönnbär som är så vacker även på hösten hade varit bättre.. Men pilen vi såg på zetas var superfin! Vi har såå många andra trädd så det står inte och"faller" på bollpilen. Men vi får se! Tack för ditt angagemang!

Malena: tack!!! jo det som är att både vitt och grått passar in...;)

strandviksvillan: vad kul!! lycka till!

Populära inlägg