byegone julen - för ett tag


Japp, inväntar att vi just nu skall komma överens om ett nytt inflyttningsdatum. Fram tills dess så har jag rensat bort julen från mitt huvud, kanske firar vi vår egen julafton i huset när vi väl flyttar in (oavsett dag). Just nu ska iaf ingen få förstöra vår känsla inför vårt hus, den var borta ett tag.. men måste nu ta nya tag. Det har varit en lång och jobbig process det här, jag råder alla som någonsin bygger hus, ta inget för givet, inga muntliga avtal - varenda detalj skall skrivas ner. Vi har varit alldeles för snälla, gjort mkt mer än vad man ska behöva göra (för hur ska man veta det). Återigen - ni är guld värda alla ni, snälla, som kikar in. Massa kram till er.

Kommentarer

Bra skrivet om att aldrig ta muntliga avtal m.m. Allt är så fult vad gäller byggbranschen. Sen den där försäkringen man MÅSTE täckan för 30.000 där de som äger den aldrig betalat ut en krona.. Tänk vad pengar de gör på en försäkring där man, om man vågar, alltid förlorar i rätten på grund av deras dyra advokater...
dreamhouse sa…
fredrik: ja det är helt sjukt. jag tror att den ingår här, men som du säger - man har aldrig hört någon som vinner eller får pengar.
Anonym sa…
Härligt att inlägget känns lite optimistiskt! Ni kommer verkligen att få ett fantastiskt hus när allt det här tjafset är över! Jag förstår att det känns tufft så här inför jul och allt. Tänk att få starta det nya året i ett helt nytt hus - det är det nog många som vill!
Jag har ju följt med länge i din process nu och beundrar dig och alla andra som bygger eget, och av mina vänners erfarenhet så är det precis som ni upplever nu - jag känner ingen som gått smidigt igenom en sådan här stor process som att bygga eget. Men Ni ska vara stolta!!! för genomför man en sån här stor apparat så kan man nog klara av vad som helst! Tänk vad många titlar ni skulle fylla på ett visitkort efter detta *muhahaha*
Stå på er, njut av vad som komma skall och julen den kommer ju tillbaka varje år :-D
Tycker ändå att det gått väldigt fort om man jämför med andras byggen ska du veta...Rom byggdes inte på en dag ;)

Lycka till i allt och Glad Lucia
*kramar*
Magdalena
Fy stackars dig med besiktningsdatumet och krocken! Allt på en gång! Skönt att du ändå ser lite ljust på det. Det kommer att lösa sig.
Anonym sa…
Usch...nej att bygga hus är inte lätt...men som tur är blir det fler jular att fira i huset!! ;-) Det som sägs om att det tredje huset man bygger, blir det bästa, ja det stämmer nog, men det är faan ingen tröst när man står vid det första!! Lycka till med resten nu, allt löser sig, det gör det alltid! Kram!
Anonym sa…
jobbigt att alltid få vänta!
Anonym sa…
Jag och min familj hade i vår plan att flytta in i vårt nya hus den 1/12 men vi har fortfarande inte kommit in! Det tar mycket längre tid att bygga ett hus än vad både hantverkare och en själv planerar. Ett gott råd; lägg på 2 månader till den ursprungliga tidskalkylen. Då har du kommit i närheten av verkligheten.
Visst skulle det vara kul att komma in till jul men jag bryr mig mer om att huset blir riktigt byggt och att det ser snyggt ut. Om några veckor/månader bor ni i ert vackra hus. Tänk vilken fantastisk känsla. Hälsningar Anna
Pernilla sa…
Men visst är det väl konstigt att INGEN som har byggt har sagt att allt gick så bra och att man är nöjd med byggjobbarna/ hantverkarna? Jag tycker f-n att det är skandal att det är mer regel än undantag att de här yrkeskårarna (plural av yrkerskår?) får komma undan som de gör. Helt jävla galet! Vi letar tomt och vill så gärna bygga men varje gång jag följer ett bygge så blir jag så nedstämd. VARFÖR har de ingen yrkesheder? Varför är det så svårt att hålla det man lovar? Varför ska alla som bygger behöva känna sig som skithögar som ställer krav? OCH VARFÖR KAN DE ALDRIG ALDRIG BLI KLARA I TID!!!???
Pernilla sa…
Glömde i min ilska säga KRAM. Och jag tror att det blir byggkårerna i plural...?
Anonym sa…
Tur att du klarade livet i krocken. Det är jobbigt med all väntan man önskar ibland att det fanns tålamod på burk att köpa.

Många varma kramar Nina P.
Anonym sa…
Hej!
Jag har aldrig skrivit förr men läst ett tag. En olycka händer sällan ensam, som det heter...

Men nu får det vara nog! Bara bra saker väntar i framtiden och ni kommer att få ett underbart hus.
Kram
Ullis
Anonym sa…
Håll nu bara ut. Som jag skrivit tidigare är att bygga hus en berg och dalbana. Huset kommer att bli toppen! Håll inne så mycket pengar ni kan och skriv alltid ner allt, deadlines och gör upp om viten om det inte är klart i tid. Det är aldrig för sent att börja med det!
Ingmarie We sa…
Jag har inte heller skrivit här förut, men har följt din blog ett bra tag nu. Ni får ett jättefint hus. Det ser helt underbart ut, och inredningen verkar bli så smakfull och vacker. Så stå ut! Så skönt att det känns litet bättre för dig idag och att inte någon skadades vid krocken. Jag glömmer aldrig när vi skulle flytta in vårt nybyggda hus. Det blev tillfällig bostad i en sommarstuga istället och i november höll vi på att frysa ihjäl! Men det blev bra till slut! Och det blir det säkert för er oxå! Lycka till!

Populära inlägg