shingel alt tegel



foto: willa nordic, benders, icopal
den stora frågan just nu är - svart tegel/betong kontra shingel. shingel är ett material som inte är lika vanligt men som används mycket på de just 'new england' inspirerande husen som byggs. ger ett vackert och exklusivt intryck, huset på ovan bild har de använt just shingel (svårt och se, I know). vi jämför just nu priser samt hur mycket pengar vi får om vi drar av taket, tegel/betong är standard och ingår. måste även ta reda på om det är dyrare att lägga. vår budget för tillval har redan gått åt till bl a ryggåstak, extra fina dörrar/handtag, fönster, dyra kranar etc.. Återkommer vad det blir.
uppdatering :blir tyvärr inte shingel. visade sig att det är ett helt annat underarbete och de måste i sådana fall även rita om allt. en helt annan konstruktion, påverkar allt, takrännor etc. de kunde heller inte utlova samma garanti av hållbarighet. well, man kan inte få allt.. men känns bra ändå. blir nog fint med svart tegel

Kommentarer

Mollys Hus sa…
Shingel var ju väldigt snyggt. Jag skulle nog välja det om det inte blev alldeles för dyrt.
Anonym sa…
Glöm inte kolla på vad underhålls kostnad det skulle bli med shingel.
Anonym sa…
Kan förstå att takvalet skapar huvudbry, men ett ganska angenänt sådant eller hur? :) Gillar båda alternativen, det blir snyggt vilket ni än väljer, men visst är shingel ett härligt alternativ. Trevlig valborg!/KK
www.kolokrita.blogspot.com
Signes Vind sa…
Det känns äkta New England med Shingel - men hur står det sig vädermässigt??? Så spännande att följa er byggprocess - glöm oss inte när byggandet kommer in i sin mest aktiva del ;-))
Ja, det blir vel som oftes lommeboken som bestemmer hva man velger,iallfall her i huset. Det man ofte liker best er også det dyreste! Men du vet at man kan se det som en investering da. Det blir jo liggendes der i over 30 år, og da er estetikken kanskje viktigere?
Mrs M sa…
Jag tycker absolut att shingel är snyggast... det är väl ganska svårt att lägga, har jag för mig!?
Anonym sa…
Jag har för mig att shingel är billigare? Äkta tegel torde vara dyrast, är det det som ingår? Betongpannor är billigare än tegel.
/B
www.lyckligagatans.blogg.se
dreamhouse sa…
hej alla och tack för er feedback! det ingår betongplattor så det är ju billigast. rörande underhåll så har de lång livslängd på ca 30 år. inget direkt underhåll. vädermässigt ungefär samma. kan tänka mig att det är dyrare att lägga men ska ändå vara relativt enkelt har jag läst mig till. 'att man själv kan ta ett packe under armen och klättra upp för stegen' som det stod någonstanns.. hmm. ja vi inväntar svar, många frågor ere.. massa kram!!
Beas sa…
Det verkar gå framåt med valen. Spännande! :-)

Populära inlägg